Originál je vždy výjimečný
Kvalita oděvů v jednotlivých baleních netříděného originálu je velmi různá. Některé pytle jsou plné nových a zánovních supermódních věcí, jiné jsou horší. Záleží na tom, zda byl originál nasbírán v bohaté či chudší čtvrti. Jenže to nikdo neví. Zákazníci, kteří začínají s netříděným originálem, se tak mohou ocitnout ve dvou situacích.
Mohou mít štěstí a napoprvé mnohonásobně vydělat. Když pěkně namlsaní nedočkavě koupí další dodávku a zisk je menší, cítí se zklamaní.
Mohou mít smůlu a napoprvé vydělat jen málo. V tom případě si řeknou, že se spálili, cítí se ošizení a na originál zanevřou. Neuvědomují si, že další dodávky mohly být perfektní a počáteční neúspěch by jim královsky vynahradily.
Ziskovost originálu se totiž musí posuzovat v delším časovém horizontu. Objednáte-li jednorázově 50 kg originálu, existuje vysoká pravděpodobnost, že ty dva pytle budou na nic. Koupíte-li během 2-3 měsíců 500 kg, máte naprostou jistotu, že dobře vyděláte. To je léty 100% ověřená praxe. Čím více originálu nakoupíte, tím větší bude šance, že objevíte nejdražší atraktivní značkové kusy.
Originál je výhodný – více práce, větší výdělek
Originál je ziskový, přestože obsahuje kromě módního zánovního oblečení také kusy poškozené. Rabat dosahovaný při ocenění originálu je výrazněvyšší, než při prodeji tříděných oděvů. Proč? Nakupujete-li dražší hotové tříděné zboží, platíte práci a náklady zahraničních třídíren. Vytřídíte-li si originál sami, využijete svojí vlastní práci a ušetříte.
Originál je lákavé dobrodružství, napětí a nadšení
Znovu si připomeňme, že hlavní charakteristikou skutečného netříděného originálu je, že na něj nikdo nesáhl. Nikdo neví, co je uvnitř balení. Ani sbírková organizace, ani britský dodavatel, ani my. Jen Vševědoucí. Netříděný originál je surovina, nikoliv finální výrobek, zboží. Nevztahuje se na něj záruka. Co tedy nutí zákazníky, aby stále riskovali a kupovali zajíce v pytli? Přeci to, co nás v životě nejvíce přitahuje. Tajemství. Tříděné zboží? To je nuda. Víme, co bude uvnitř. Někdo to už viděl a přebral před námi. Tady nás nečeká žádné překvapení. Pouze při vlastním třídění originálu jste to vy, kdo první na světě rozbalí pytle textilu a odhalí hádanku, kterou skrývají. Bude to krásné oblečení? Nebo ne? To je přece adrenalinový sport.
Je pro vás originál vhodný?
Pro úspěšný obchod s netříděným originálem je třeba splňovat určité podmínky.
Měli byste mít čas na vytřídění oděvů.
Měli byste mít prostor na třídění a manipulaci. Stačí např. garáž nebo volná větší místnost, zhruba 15 – 20 m2.
Měli byste mít místo k uskladnění mimosezónního zboží. V originálu je oblečení pro všechna roční období.
Vaše prodejna by měla být v menší obci nebo v takové lokalitě, aby vaši zákazníci kupovali také kusy nižší kvality. Nemůžete očekávat, že za 25 Kč / kg bude originál obsahovat je samý luxusní výběr.
Vaše prodejna by měla být široce zaměřená. Prodáváte-li např. jen dětské, dámské, mladou módu atd., nemůžete kupovat netříděný originál, protože ten obsahuje všechno.
Originál je žádaný a nedostatkový
Second hand protikladně kopíruje cykly ekonomické konjunktury a recese.
Když se hospodářství daří, lidé kupují nové oděvy a mnoho starších odkládají. Textilu second hand je nadbytek, ale hůř se prodává, protože je dostatek peněz na nové oblečení.
Když přijde hospodářský pokles a krize, kupní síla klesá a zvyšuje se zájem o levný second hand. Toho je ale paradoxně nedostatek, protože lidé méněnakupují nové oděvy a nedávají tolik staršího oblečení do sbírek.
Textilu second hand je tedy hodně, když není tolik potřebný, a málo, když je o něj zájem. Zhruba 50% netříděného originálu se zpracuje v zemích původu a 50% se exportuje v netříděném stavu. V současné době se netříděný originál obtížně shání. Tuto strategickou surovinu si třídírny žárlivě střeží jako zlatý poklad, protože při jejím nedostatku se dostávají do potíží. Nemají materiál, nemají práci pro zaměstnance. Není-li originál ve třídírně, je to jako když pekaři dojde mouka nebo truhláři prkna.